Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Trivectors bullerberäkningsprogram - Sida 1 av 1

Översiktlig buller- och luftföroreningsinventering i Burlövs kommun år 1994 med hjälp av geografiska informationssystem : möjligheter och begränsningar

Det är framförallt två övergripande frågor som vi har försökt besvara med denna studien: Hur är situationen vad gäller väg- och tågtrafikinducerade buller- och luftföroreningar i Burlövs Kommun 1994 och hur många av kommunens invånare påverkas av för höga halter/nivåer? Är den översiktliga metoden som vi har valt att arbeta med, i kombination med tillgänglig data, lämplig och tillräckligt exakt för att beskriva den aktuella miljösituationen i Burlövs Kommun?.

Nytt busslinjenät i Luleå tätort: utveckling och utvärdering
av olika alternativ med datorstöd

Detta examensarbete behandlar framtidens busslinjenät i Luleå tätort, och har utförts på uppdrag av Luleå Lokaltrafik AB. Kommunfullmäktige i Luleå har i över 10 år önskat en utveckling och effektivisering av busstrafiken för att få fler att åka buss, både för att uppfylla kommunens miljömål och för att minska underskottet i Luleå Lokaltrafiks ekonomi. För närvarande täcks bara 43% av bolagets utgifter av biljettintäkter. Syftet med detta projekt var att förbättra ett konsultförslag till nytt linjenät från Trivector Traffic AB. Förslaget hade några problem, främst att driftskostnaderna skulle öka kraftigt, men också att tidtabellerna var för stressiga för förarna och att det skulle bli väldigt trångt på ett par linjer i morgonrusningen.

Val av olika busshållplatser: på mötesfria och vanliga
landsvägar

Detta projektarbete handlar om en förslagsmodell "förslag till modell för val av hållplatslokalisering (HPLM)" för olika typer av busshållplatser på mötesfria och vanliga landsvägar. Studien har utförts på uppdrag av Vägverket Region Norr. Busshållplatser som studerats är, vägsträckan på E4:an från Kopparnäs ca 15 km norr om Piteå till Jämtön ca 10 km norr om Råneå, Gammelstads busshållplats på Länsväg 97 och Anumarks busshållplats på E4 ca 10 km norr om Umeå. Syftet med examensarbetet var att skapa en HPLM som gav möjlighet till ett gemensamt synsätt, där alla inblandade parter (i den här studien Vägverket Region Norr och länstrafiken i norr och västerbotten) bidrar med sitt kunnande och erfarenhet. Avsikten var att förbättra tillgänglighet och trafiksäkerhet för resenär samt framkomlighet för bland annat länstrafiken på landsbyggd.